Showing posts with label Nasi. Show all posts
Showing posts with label Nasi. Show all posts

Sunday, May 29, 2011

Nasi Ayam

Lunch for today ~ 29.05.2011~
Aku masak Nasi Ayam..Mulanya nak masakNasi Ayam Hainan, tapi cik hubby kata takut tak sedap kalau tak goreng ayam..nampak putih mcm tak sedap jah....hihi..so aku pon peraplah jugak ayam tuh..dan bakar sekejap nak bg dia nampak keperangan....resepi ni lebih kurang sama mcm yg aku buat dulu..Cuma yg bezanya kali ni aku blend beberapa helai daun pandan dan masukan ke dalam beras nak bg ada warna hijau sikit & nasi pon baunya wangi jer....

Sedia untuk disantap oleh anakanda ku....

 Kali ni ayam ni aku bakar  jap..lebih kurang dalam 15 minit, tak pyh bakar 
lama2 sebab aym tu dah masak dah..Cukup senang & simple jer.Saper2 yg nak cuba resepinya boleh search
kat ats..Bukan aper rasa mls nak salinkan resepinya kat sini..hihi2..jgn mare!!!!

Tuesday, April 12, 2011

Nasi Tomato vs Ayam Goreng Berempah

Assalamualaikum & selamat petang semua...dah makan ke belum ni???
Emm....aku dah kenyang dah ni...hi3x...korang semua pon mesti dah makan kan? yealah dah masuk kul 3 petang , takkan masih tak mkn kot......Bercerita pasal makan ni,..
sebenarnya aku nak bagitahu korang ni..hari ni aku masak nasi tomatao n ayam goreng berempah..hi3x...konon2nya nak tayang lah.....jgn ada yg marah plak!!!Nasi Tomato ni aku guna resepi mcm yg sudah2 dan ayam goreng bermpah ni aku buat sendiri..tapi sedap
jugak....
 
 
 Inilah dia rupanya nasi tomato aku....dimakan bersama ayam goreng berempah
& kubis goreng kunyit...

Nyum..nyum...sodappppnya.....jomlah join sama2...tak cukup boleh tambah...hi3x..

Sunday, March 13, 2011

Nasi Tomato

Hari ni, aku masak nasi tomato untuk mkn tengahari..tak sia2 aku ambik resepi kat my resepi..hasilnya memang sedap & menyelerakan...simple tapi sedapppp....anak teruna aku biasanya kalau nak suruh mkn nasi, bukan mainlah susahnya..tapi kali ni mkn 2 kali lagi..memang sedaplah..tak caya nanti bolehla cuba...
Hasilnya

Masih panas nih!!!baru jer masak......
Nyum3x...
Dimakan bersama ayam kurma & acar timun..mulanya ingat nak masak ayam masak merah, 
tapi ank teruna aku x suka kalu masakan pedas2 so aku msk ayam kurma jer...
kira oklah makan dengan nasi tomato ni..
Bukannya aper buat mcm ni..nak bagi ank teruna aku suka & berselera nak mkn...

Kalau nak mencuba aku copy resepinya nih!!
Bahan2nya
2 cawan beras basmati ( aku guna beras biasa jer )
2 cawan air
2 biji tomato dipotong dad
1/2 cawan susu ( aku guna susu pekat letak dlm 2 sudu jer )
3 sudu besar sos tomato
1 helai daun pandan
Sedikit garam

Bahan utk tumis
2 sudu mentega / minyak sapi ( aku guna minyak biasa jer )
2 cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 biji buah pelaga
2 ulas bawang putih dihiris

Cara
Tumis bhn yg sepatutnya ditumis. Bila naik bau, masukan beras yg telas dbasuh &
ditoskan kemudian masukan air & kesemua bhn2 di atas tadi.
Masak seperti memasak nasi biasa.

Thursday, February 17, 2011

Nasi Lemak

Jeng..jeng..jeng.......
.Sepinggan nasi lemak utk sarapanku hari ni....


Memandangkan hari ni hari Jumaat , 
so..sudah menjadi rutin tugasku..nasi lemak ni aku buat utk dijual di pasar tani.
dan jugak menjadi breakfast aku hari ni....taklah susah nak msk atau nak beli lagi..hihi...
sengaja tak nak letak resepi di sini..yealah semua org pon th nasi lemak menunya sama sajer...
Yg bezanya sedap n tak sedap jer...
.kalau aku cakap sedap kan..takut nanti kata masuk bakul angkat sendiri palk..
So..
saper2 yg nak try nasi lemak aku ni sedap ke tidak...??
kena datang Pasar Tani kat Tanah Merah ...( Depan Pasaraya Saleem Aziz)
Setiap hari jumaat yer..Jgn lupa...!!!


Saturday, January 22, 2011

Resepi Nasi Ayam

Resepi kali ni nasi Ayam Ipoh..
bersempena dengan Hari Ulangtahun Perkahwinan aku n suami ni..aku just masak Nasi Ayam... ajak mak mertua menjamu selera di rumah aku..Resepi kali ni aku ambik kat dalam internet di www.potretkasih.com.Anyway terima kasih potretkasih yg menyajikan resepi2 yg cukup menarik & menyelerakan....
Bagi mereka yg ingin mencuba resepi ini bolehlah mendapatkan di www.potretkasih.com & bagi mereka yg rasa mls nak mencarinya aku tolong 'copy' kan di sini...

Bahan utk nasi

4 mug beras
41/2 mug air rebusan ayam
2 inci halia *
3 biji bawang putih*
3 helai daun batang bwng
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar sos tiram
2 helai daun pandan
4 sudu mentega

Cara-cara

Masukan Marjerin,masukan bahan* yg di blended, masukan btng bawang & daun pandan, sos tiram, minyak bijan & masukan beras dan air rebusan ayam. Masak nasi seperti biasa.


Bahan utk ayam

1 ekor ayam
3biji bawang putih *
1 inci halia*
3 sudu besar kicap lemak manis
2 sudu besar sos tiram & 1 sudu cuka
1 sudu madu ( jika ada )

Bahan bertanda di blended.Kemudia ayam yg telah direbus ditoskan & diperap.
kemudian goreng@ grill.


Ayam yg telah di goreng.

Bahan untuk sup & air rebusan ayam

Air secukupnya
4 biji bawang putih diketuk
3 inci halia dihiris
1 biji sengkuang didadu ( jika ada)
1 sudu besar serbuk lada sulah

Sos Kicap

5 biji bawang putih
sedikit halia
5 biji cili burung ( saya letak 1 biji jer ) x suka pedas
sedikit air rebusan ayam
garam & gula secukup rasa ( semua blended )

Sos Cili
Italic
10/15 biji cili burung ( bg yg suka pedas)
6 biji cili merah
sedikit halia
1 biji liamau kasturi/nipis
sedikit air rebusan ayam
garam & gula ( semua blended )


pemanis mulut..fruit coctail....
Sekian utk kali ini..Selamat mencuba,,,..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Breastfeeding tickers

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..