Saturday, June 18, 2011

Talam Sagu

Entry yang tertunda..dah cuba upload beberapa kali, tapi internet slow sangat..so hr ni baru boleh tayangkan talam sagu yg aku buat nih!!nampak tak berapa cantik..x sama mcm yg izah buat...Pertama kali aku buat talam sagu ni..kalau yg talam ubi n talam tepung beras gula melaka tu dah biasa ..tapi kalau kat kelatan kuih ni org panggil kuih 'tepung boko'...hihi..pelik kan bunyinya????unik sungguh bhs ore kelate....kadang2 mcm bunyi nama kuih bila disebut dalam loghat kelate.....apapon rasa & cara membuatnya tetap sama..Untuk dapatkan resepinya boleh KLIK SINI

Aku buat ni ngam2 untuk 5 biji bekas jer...santan tu agak pekat sikit  tu yg jadi x sama rata... mungkin aku terlebih letak tepung beras..

Bahan2nya
( Lapisan bawah )
1 cawan sagu dibasuh & ditoskan
1/2 cawan air
1/4 cawan gula
Pewrana hijau / air daun pandan
 - Semua bhn2 ini dicampur dan dimasak di atas api yg kecik.masak amapai biji sagu masak. Bila dah masak masukan ke dalam bekas acuan tadi.

( Lapisan Atas )

1/2 cawan santan
1/4 cawan air
1/4 tepung beras
sedikit garam
-Campur semua bhn2 tadi & kacau sehingga adunan mendidih.Bila dah masak tuangkan ke dalam acuan sagu tadi.

Kepada tuan punya resepi..saya tukar sikit sukatan2 bhn kuih ni..tapi resepinya tetap sama...just tukar sukatan nya jer..Apapon terima kasih....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP TEN MEMBER VISIT

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..