Saturday, January 22, 2011

Resepi Nasi Ayam

Resepi kali ni nasi Ayam Ipoh..
bersempena dengan Hari Ulangtahun Perkahwinan aku n suami ni..aku just masak Nasi Ayam... ajak mak mertua menjamu selera di rumah aku..Resepi kali ni aku ambik kat dalam internet di www.potretkasih.com.Anyway terima kasih potretkasih yg menyajikan resepi2 yg cukup menarik & menyelerakan....
Bagi mereka yg ingin mencuba resepi ini bolehlah mendapatkan di www.potretkasih.com & bagi mereka yg rasa mls nak mencarinya aku tolong 'copy' kan di sini...

Bahan utk nasi

4 mug beras
41/2 mug air rebusan ayam
2 inci halia *
3 biji bawang putih*
3 helai daun batang bwng
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar sos tiram
2 helai daun pandan
4 sudu mentega

Cara-cara

Masukan Marjerin,masukan bahan* yg di blended, masukan btng bawang & daun pandan, sos tiram, minyak bijan & masukan beras dan air rebusan ayam. Masak nasi seperti biasa.


Bahan utk ayam

1 ekor ayam
3biji bawang putih *
1 inci halia*
3 sudu besar kicap lemak manis
2 sudu besar sos tiram & 1 sudu cuka
1 sudu madu ( jika ada )

Bahan bertanda di blended.Kemudia ayam yg telah direbus ditoskan & diperap.
kemudian goreng@ grill.


Ayam yg telah di goreng.

Bahan untuk sup & air rebusan ayam

Air secukupnya
4 biji bawang putih diketuk
3 inci halia dihiris
1 biji sengkuang didadu ( jika ada)
1 sudu besar serbuk lada sulah

Sos Kicap

5 biji bawang putih
sedikit halia
5 biji cili burung ( saya letak 1 biji jer ) x suka pedas
sedikit air rebusan ayam
garam & gula secukup rasa ( semua blended )

Sos Cili
Italic
10/15 biji cili burung ( bg yg suka pedas)
6 biji cili merah
sedikit halia
1 biji liamau kasturi/nipis
sedikit air rebusan ayam
garam & gula ( semua blended )


pemanis mulut..fruit coctail....
Sekian utk kali ini..Selamat mencuba,,,..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Breastfeeding tickers

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..