Wednesday, July 13, 2011

Gulai Udang

 Gulai udang campur dengan timun batang....sedap jugak mkn dengan budu lagi sedappp..hihi

 Resepi Gulai Udang C'Nor.

1/2 kg Udang
5 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1/2 sudu kecil rempah
1 biji lada kering
1/2 kunyit hidup @ sedikit serbuk kunyit
Rm 1 santan, & sedikit garam
1 batang timun
2 buji lada hijau di potong di belah 2.
1 keping asam
Cara2nya...

Semua bahan2 di atas dikisar / di blend sampai  hancur. Masukan ke dalam periuk bersama santan & udang. Kacau sehingga mendidih supaya santan tidak berketul-ketul..Bila dah mendidih masukan timun batang yg telah dipotong bersama lada hijau dan masukan garam.Kemudian biar mendidih seketika & boleh diangkat.


Tuesday, July 12, 2011

Kuih Sri Kaya


Alahai baru nak masukan kuih yg aku buat dua tiga hari lepas...apa org kata n3 yg dah basi...tapi apapon nak masukan jugak.....Sememangnya inilah kuih kegemaran ku...Cik hubby aku pon suka jugak..tapi kalau manis2 dia 'kureng' mkn..masalahnya aku kalau buat kuih, mestilah manis.....tak reti nak tawarkan..rasa kalau tawar2 ni mcm x bestlah..!!!hihi..tapi sekali sekala takper..kalau selalu2 jwapnya...potong kakilah.....

 Macam2 cara dah aku adjust nak bagi lawa gambar ni..tapi tetap tak lawa..hihi..Nampak jer tak berapa cantik....tapi rasa dia sedappppp....Angkat bakul sikit.....kui3x..

Tengoklah..pulutnya agak bersepah..x berapa padat masa tekan....
 
BAHAN2 NYA ( Hidangan utk 3 org sajer )

LAPISAN BAWAH

1 Cwn beras pulut
sedikit santan &
air sedikit garam ( dikukus @ masak mcm biasa )
lepas masak tekap didlm loyang

LAPISAN ATAS

3 biji telor
1 setengah keping gula melaka
sedikit gula
sedikit air
semua bahan dicairkan dalam periuk kecuali telor
setelah semuanya sebati masukan di atas lapisan pulut
kemudian kukus sampai masak ( lebih kurang 1/2 jam )

Thursday, July 7, 2011

Sampai Jua akhirnya...

Tunggu punya tunggu..akhirnya sampai jua...
Cuba teka apa agaknya brg yg aku duk tunggu-tunggu tu????hihihi.....Sebenarnya aku ada order kain pasang dalam internet...Konon2nya nak buat raya lah ni...Tak sabar nak tengok, alkmaklumlah beli guna online ni..takutnya tak berkenan jer bila dah didepan mata...kadang2 tengok dalam internet punyalah lawa..tapi bila real depan mata hampehhhh....tak lawa....tapi nasib baiklah yg aku berkenan ni, tengok depan mata pon..lawa jugak...kui3x...

 Tengok..dah koyak dah ni..baru teringat nak ambik gambar...hihi, nampak sangat tak sabar nak buka...posmen bagi terus jer bukaaa.....tapi blog punya pasal..renyuk & koyak pon tak kisah..!!!kuang...kuang....!! at least ada jua bhn cerita yg nak aku kongsikan kat sini...Jgn mare yer!!!

*

*

*

*

Jeng...jeng..jeng...Inilah kainnya....

 Kain chifon yg di sulam bunga timbul..hihi..memandangkan tahun ni kami sekeluarga memakai warna coklat , jadi aku pun order yg ni..kalu nak ikutkan hati warna hitam lagi comel....apa ore kelate kata 'naik sengo'dengan erti kata lainya naik seri...hihi, warna sebenarnya dark brown, tapi mungkin disebabkan flash kamera warna nya agak cerah...tapi x kisah...bukan nak jual pon...keh!!keh!!nak tunjuk jer....

 Nak kena g hantar awl kat tukang jahit, kalau tak .mesti tak sempat siaplah baju raya aku...ada setengah tu, tukang jahit dah tak nak terima tempahan...tu yg awl2 dah beli ni...Datang jauh ni...Dari Indonesia lagi...kalau saper2 berminat nak beli boleh masuk kat FB aku..and taip Azlia aziz..dialah yg jual kain ni ..
Harga nya RM 120 termasuk pos...sebenarnya harga dia RM125, tapi sebab kami kenal..so dia diskaun rm 5 kat aku....hihihi...

Wednesday, July 6, 2011

Pertandingan Mewarna

Pertandingan mewarna dikalangan ibu2 & bapa2, & juga dikalangan anak2 Tadika, Sempena meraikan hari Ibu & bapa.....Sungguh menyeronokan..wahh..wahh....ibu & bapa yg terlebih seronk sebenarnya...Aktiviti ni diadakan di Taman Bentara kat Tanah Merah...kalau saper2 yg tinggal kat Tm, mesti biasa dengan tempa nit..Cuma sekarang ni dah lain...byk tempat yg telah di ubahsuai..dan memang cantik....sejak diubah suai, inilah baru pertama kali aku ke sini....Mujurlah aktiviti ni diadakan di sini..kalau tak tak thlah bila nak menjejak kaki kat sini...
Sempat jugak aku ambik gambar...konon2nya akulah jadi tukang ambik gambarnya....hihi
Para peserta ( murid2) tengah kusyuk mendengar arahan dari guru...
bersiap sedia utk memulakan pertandingan..


Aktiviti mewarna sedang berlangsung, tengoklah kegigihan anak2 tengah mewarna...


Tengoklah anak aku dah siap dah...bukan main cepat lagi siap..Boleh mennag ke????
nak menang tu memang taklah...janji siap...!!

Segelintir pelajar yg sedang mewarna....ada yg dah keboringan dah tu...
byk sangat lah gambar yg nak kena warnakan!!!

Wahh..wahhh..!!!menatang2lah dah siap....siap naik gelongsor lagi...
tak hirau dah member2 yg belum siap tuh!!


Tu diaaa,,,,kita tengok plak, para ibu2 yg sedang gigih mewarna...
bukan main kusyuk lagi nampaknya...biasa duk tengok anak jer...hari ni dah dapat peluang pegang penser warna..apa lagi tenyeh jgn tak tenyeh!!!

kah..kah...ada yg sampai tertonggeng...bukan main seronoklah tu...adui..penat nya!!
byk sangatlah nak kena warna nih..


Semua duk tengah menunggu..nak terima hadiah..Boleh menang ke ni???

Dapat pon hadiah...tapi hadiah saguhati jer.....Saguhati pon oklah...



Anak sedara ni.....

Emmm...kita kasi can kat En Ayub  masuk dalam blog aku ni,...kesian dia dari tadi duk berdiri...
Bilah nak habis nih????

Ini plak hadiah2 utk para ibu & bapa....Tupaware jer....???hihi
 

Emmm,..Ni biras aku..dapat hadiah saguhati...Opss....duk sibuk2 ambik gambar org..masa kita terima hadiah tak der org ambik plak...Jgn tak tau aku selaku Juara tau!!!dalam pertandingan Mewarna ni....hihi..tapi sebenarnya bukan aku yg masuk...tetapi cik hubby aku.....Alhamdulillah...rezeki tuh!!!!

Nasib baiklah si kecik ni tak meragam..Lain kali boleh bawa lagi...


Sebelum balik...sempatlah aku posing jap!!!..






Sempat ajak Cikgu Da posing..lepaskan gian nak bergambar....
yerlah takder member!!Nasiblah ada Cikgu Da..hihihi...


Bersama Cikgu Lah...

Amboi2..bukan main seronok lagi dapat bergambar...



Ala2 model gtu.....



Nak posing jugak budak kecik ni!!!

Smiles...Klikkkk!!!

Berakhirlah sudah acara mewarna pada kali ini...
Semoga di lain kali Banyak lagi aktiviti2 menarik yg akan di adakan...Bukannya apa, sekurang-kurangnya dapat lah mengeratkan silaturahim diantara kita ......

Tuesday, June 28, 2011

Suka-suka

 Emm..Gambar lagi....Macam kata kawan aku Cikgu Ieda..saper2 yg alahan dengan gambar2 tolong jgn masuk awl2 lagi....hihihi...

 Sebenarnya sajer testing tudung baru...nak tengok sesuai ke tak dengan muka aku...







rasa2 ok tak...???takut org tengok kita pakai ..lucu jer....hihikalau ty anak aku...comel sokmo!!kalau tanya cik hubbu plak..dia kata mcm Mek Bunga...hihi....kalau org kelantan dia pahamlah aa maksudnya..kalau org luar tu..susahlah sikit......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Breastfeeding tickers

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..