Tuesday, July 12, 2011

Kuih Sri Kaya


Alahai baru nak masukan kuih yg aku buat dua tiga hari lepas...apa org kata n3 yg dah basi...tapi apapon nak masukan jugak.....Sememangnya inilah kuih kegemaran ku...Cik hubby aku pon suka jugak..tapi kalau manis2 dia 'kureng' mkn..masalahnya aku kalau buat kuih, mestilah manis.....tak reti nak tawarkan..rasa kalau tawar2 ni mcm x bestlah..!!!hihi..tapi sekali sekala takper..kalau selalu2 jwapnya...potong kakilah.....

 Macam2 cara dah aku adjust nak bagi lawa gambar ni..tapi tetap tak lawa..hihi..Nampak jer tak berapa cantik....tapi rasa dia sedappppp....Angkat bakul sikit.....kui3x..

Tengoklah..pulutnya agak bersepah..x berapa padat masa tekan....
 
BAHAN2 NYA ( Hidangan utk 3 org sajer )

LAPISAN BAWAH

1 Cwn beras pulut
sedikit santan &
air sedikit garam ( dikukus @ masak mcm biasa )
lepas masak tekap didlm loyang

LAPISAN ATAS

3 biji telor
1 setengah keping gula melaka
sedikit gula
sedikit air
semua bahan dicairkan dalam periuk kecuali telor
setelah semuanya sebati masukan di atas lapisan pulut
kemudian kukus sampai masak ( lebih kurang 1/2 jam )

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP TEN MEMBER VISIT

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..