Monday, March 7, 2011

Kerabu Sotong


Kerabu sotong ni aku masak dalam minggu lepas..disebabkan internet kat umah 
takleh nak guna tak boleh lah nak 'tayangkan' di sini...Takyah citer panjang2..aku terus jer salin resepinya...
( ini resepi aku punyalah..kalau org lain tu maybe lain plak!!)

Bahan2nya

6 ekor sotong dipotong bulat2 ( direbus )
1 batang serai ( dipotong halus )
1 labu bwng besar ( dipotong nipis )
2 ulas bawang merah ( dipotong nipis )
2 biji cili padi ( dipotong halus )
2/3 helai daun limau purut ( dipotong )
2 biji asam limau ( ambik air )
2 biji buah tomato ( potong memanjang nipis2 )
daun bawng & daun sup (ditabur di atas )

garam & gula secukup rasa

Cara2
1. Rebus sotong & jgn di buang airnya ( jgn terlalu byk air )
2. Setelah masak, masukan semua bhn2 tadi ke dalam bekas bersama sotong & gaul bagi serata.
3. Masukan air perahan limau nipis beserta perisa garam & gula.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP TEN MEMBER VISIT

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..