Wednesday, March 16, 2011

Laksa Penang

Laksa Penang utk santapan Nija & keluarga...hi3x..
Sebenarnya petang semalam Nija ( kawan aku ) datang umah , so aku tak tahu nak masak aper utk diorang..jadi pikir punya pikir aku pon masaklah laksa penang..hanya buat kuahnya, laksa aku beli kat pasar....Cepat & mudah...

Bahan2nya

Utk kuah
1/2 kg ikan 
10 biji bwng merah *
1 labu bwg besar*
5 biji bwg putih*
10 biji lada kering*
2cm belacan*
sedikit halia*
5 gelas air
5/6 Asam keping
Garam & gula
Daun kesum
1 batang bunga kantang

Utk Ulam
 Telor
Lada merah
Daun salad
Timun Batang
Bawang Besar
 Nenas ( jika ada)

Cara2nya
1. Ikan direbus & diblend sampai hancur. Kemudian tapis.
2. Semua bhn2 bertanda * di atas di blend. Campur dgn ikan yg sudah di blend & diasingkan tulangnya.
3. Masukan dalam periuk, masak sehingga mendidih.
**( utk senang. Biasanya ikan yg di blend aku tapis atau ayak dalam air yg diasingkan dalam bekas yg besar)
dengan cara ini, semua tulang2 dapat diasingkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Breastfeeding tickers

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..