Sunday, May 29, 2011

Makaroni Bakar


 Teringin nak buat & nak makan benda alah nih, bila jalan2 & singgah di blog kawan2... Masih ingat lagi masa form 1, dalam kelas ERT ( Ekonomi Rumah Tangga ) aku pernah masak benda ni....& ini merupakan kali ke-2 aku memasaknya...dah lama ..so memang x ingat dia punya resepi..jadi aku survey kat internet...biasanya aku ni kalau ambik resepi agak2 jer..tak ambik sepenuhnya..yg ni pon sama kalau x silap aku tengok resepi ni dalam blog http://resepisedap.blogspot.com tapi cara & bhn2 nya aku letak ikut cara aku, sebab ada bhn2 yg takder kat dapurku..so aku letak mn yg ader jer..Jadi tuan punya resepi jgn marah yer!!....Ini resepi yg aku buat...

Resepi Makaroni Bakar

150 garam Makaroni ( direbus & ditoskan )
isi ayam dicincang aku guna dalam 3 ketul isi ayam
2 biji bawang putih & 1 biji bawang besar dipotong halus/dicincang
sedikit marjerin utk menumis bwg.
1 sudu serbuk kari
1 sudu perisa cukup rasa
secubit gula
sedikit serbuk lada sulah
sedikit air
4 biji telor
sedikit carrot dipotong dadu & daun bawang
3 keping keju

Cara2nya

Panaskan kuali dan cairkan marjerin. Kemudian tumis bawang sampai wangi, masukan isi ayam serta carrot. Masukan sedikit air dan semua bhn perisa, masukan 2 biji telor kacau bagi rata dengan bhn2 tadi kemudian masukan makaroni kacau sampai masak.Tutup api.Sediakan loyang, sapu sedikit marjerin dalam loyang & masukan makaroni. Bahagian atas sekali letak keju. Sebelum dibakar blend 2 biji telor & tuangkan ke dalam loyang yg berisi makaroni tadi. And then bolehla dimasukan ke dalam oven & bakar selama 30 minit /sehingga makaroni bertukar menjadi warna kekuningan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lilypie Breastfeeding tickers

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..