Tuesday, May 17, 2011

Kek Gula Hangus

Semalam sambil duk tunggu nak tengok perlawanan bola sepak antara
pasukan Kelantan vs Selangor, sempat lagi aku buat kek ni..dah lama rasanya tak 
buat, dulu masa zaman2 sekolah rajin jgk aku buat.. menjamu kawan2 yg bertandang ke rumah...Ni tak tahulah jadi ke tidak..bila dah
lm x buat ni..takut tak menjadi jer...kek ni kadang susah jugak nak jadi, tak kena caranya kek  jadi mampat.....hi3x...
Tapi Alhamdulillah....nasib baiklah jadi, lembut gitu...makan masa panas2 suam..lg sodap...!!!!

Dah masak kek aku....Inilah hasilnya..
sempat lah makan sambil tengok bala..tapi Cik hubby aku 
tak berapa suka sangat kek ni....dia memang camtu tak suka benda2 yg manis...
aku & ank jer makan, dia ambik sekeping jer......Ank sulong aku mkn punyalah banyak
dekat nak sampai 1/2 biji kek tu dia makan......lepas tambah2....hihi3x..
sedap katanya.....

 Saper2 yg nak cuba buat aku sediakan resepinya di sini...Resepi ni aku 
tak ingat ambik ngan saper..tapi dari dulu lagi kalau buat 
Kek Gula Hangus ni aku memang gun a resepi nih.....

Bahan-Bahannya
4 Biji Telor
1 cawan gula
1 cawan air panas
1/2 tin susu pekat
1 sudu teh soda bikarbonat
1 cawan gandum
2 sudu besar marjerin

Cara2 menyediakannya

1. Gula dicairkan hingga warna menjadi keperangan
2.Selepas itu masukan air panas & biarkan mendidih.
3. Masukan marjerin sehinnga cair, tutup api & biarkan air gula sejuk.
4. Pukul telor sehingga kembang / blend jer ( aku blend jer )
5. Bila telor dah kembang masukan susu pekat, blend sehingga sebati.
6. Kemudian masukan air gula yg telah disejukan, blend sampai sebati
& masukan tepung gandum bersama sodabikarbonat.Blend sampai sebati.
7. Kemudian perap adunan tadi seketika .Selepas itu bolehla dibakar selama 45 minit.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP TEN MEMBER VISIT

Laguku

Kau yg merubah segalanya..
kau sebenarnya yg mencuri hati
aku yg masih meratapi kehancuran
cinta lalu yg tak kesampaian

Apakah aku yg terburu-buru
cuba melupakan peristiwa lalu
atau mungkinkah ku terpesona
pada kejujuran yg engkau berikan

Tercipta suatu ikatan ...
Yg kita bina dari kehancuran
Masa silamm.....
Oh tuhan...
Kau restukanlah cinta indah
bagai pelangi kekal abadiey

Masih jauh sayang perjalanan kita
Pasti ada yg beronak duri
Namun tiada yg berubah rasa
Kerna ku tahu kau saja di hati..